1401-08-24 07:21
755
1
82280
یادداشت/ علی منصوری

مسئولیت‌های فراموش شده در جهاد تبیین

گروهی بسنده به شعار جهاد تبیین کرده‌اند، دسته ای خود را به بی خیالی زدند و گروهی اکتفاء به تشکیل هیات های اندیشه‌ورز نموده اند و جمعیت اقلی وارد عرصه عملیاتی جهاد تبیین شدند و مسئولین نیز غرق در دیوان سالاری اداریند، و رسالت انقلابی خود را فراموش کردند.

به گزارش گلستان ما، تبیین به‌ معنای روشنگری و بیان حقیقت ها و واقعیت ها برای شناخت روایت های درست از روایت های مغرضانه است.

امروز بدلیل کوتاهی مسئولین دربخش فرهنگی از رهنمودهای کاربردی رهبرفرزانه انقلاب اسلامی؛ جامعه دچار گسل فرهنگی میان نسلی است. لذا فهم آنان؛ با اندیشه و اعتقادات دهه اول انقلاب متفاوت است و از سوی دیگر تعارض بین باورها وعملکردهای بعضی از متظاهرین دین نما درعرصه اجتماعی شبهات فکری زیادی را برای جامعه فراهم نموده است.

مقام معظم رهبری راه علاج رویارویی با  شبهات، را در تبیین منطقی مسائل دانسته و میفرمایند: شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه ... مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماری‌های مسری هم هست، سرایت هم میکند. البتّه اینکه گفتم (بعضی‌ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند)، در این یک مقداری هم دنیاطلبی نقش دارد؛ این را هم نباید از نظر دور داشت. دنیا چیست؟ دنیای هر کسی فرق میکند؛ یکی دنیایش مال است، یکی دنیایش مقام است، یکی دنیایش شهوات جنسی است؛ اینها دنیاهای افراد مختلف است، اینها همه دنیا است. ممکن است توجیه هم درست کند برای خودش در این دنیاطلبی، امّا دنیاطلبی است 05/۰۵/۱۴۰۱

لکن در میدان عمل  برای تبیین موضوعات مختلف,که مستلزم روحیه وعمل جهادی است؛ شاهد هنجارهای متفاوتی از سوی نخبگان اجتماعی هستیم.سئوال؛ آیا فعالیت های ما درجهادتبیین متناظر با خواسته ولی امر مسلمین است؟ آیاتمامی تلاشها مفهوم جهادی دارند؟

مقام معظم رهبری درباره ملاک های کار جهادی می فرمایند: هر تلاشی جهاد نیست هر تلاشی را نمیشود گفت جهاد، در جهاد، حضور و رویاروئی با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشی میکند، دشمنی در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما میخواهید یک تلاشی را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنی سینه به سینه‌ی شما ایستاده است؛ این میشود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالی باشد، ممکن است جهاد علمی باشد، ممکن است جهاد فنی باشد؛ همه‌ی اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. 08/۰۱/۱۳۹۰

اما بینات موجود در میدان عمل برای جهاد تبیین چیز دیگری را نشان می دهد. در جامعه؛ با پنج اسلوب مواجه ایم . گروهی بسنده به شعار جهاد تبیین نموده اند، دسته ای خود را به بی خیالی زدند و گروهی اکتفاء به تشکیل هیات های اندیشه ورز نموده اند و جمعیت اقلی وارد عرصه عملیاتی جهاد تبیین شدند و مسئولین نیز غرق در دیوان سالاری اداریند، و رسالت انقلابی خود را فراموش کرده و بعضا به زندگی متجددانه روی آورده  و زندگی عافیت‌طلبانه  را بر رسالت انقلابی ترجیح داده و گرفتار تحصیل منافع دنیایی شدند و زبان مطالبه و نقد دلسوزانه را برنمی تابند.

امروز تضاد گفتار و رفتار در بافت های اجتماعی و مدیریتی, پرسش‌های  فراوان ذهنی را در جامعه, خصوصا برای نسل جوان ایجاد کرده که نیازمند به  پاسخ اقناعی است! پاسخ منطقی به ابهاما‌ت و اشکالات موجود ؛ خود جهاد تبیین است.

چنانچه از پاسخ روشن و مستدل فرارکنیم و یا ذائقه و خواستگاه اجتماعی را نشناسیم و برنامه متناسب با آن نداشته باشیم باید منتظر پیدایش بحران های احتمالی اجتماعی باشیم. لازمه پیشگیری از بحران پیش بینی  و پیشگیری است و لازمه پیش بینی، شناخت محیطی و محاطی نسبت به مولفه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی است و بکارگیری تمام مولفه‌ها برای پیشگیری است.

متاسفانه بخشی از خواص جامعه نیز بدلیل مسائل سیاسی و یا توجیهات واهی و عدم بصیرت نسبت به عمق حوادث روز و یا به سبب عافیت طلبی، به موقع در میدان جهادحضور ندارند ؛ روزی بیدار خواهند شد که بسیار دیر است .

حضرت علی (ع) در باره این دسته از افراد جامعه می فرمایند:  ((مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ(( کسی که به هنگام یاری ولیّ خود، بخوابد(خودش را به خواب بزند) با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد!.

ضرورت های جهاد تبیین  

- شناخت ظرفیت های موجود وبهرمندی منطقی وبرنامه محور از ظرفیت های فرهنگی

-ضرورت تفهیم جهاد تبیین؛ ‌درک صحیح از توطئه های دشمنان انقلاب اسلامی است (دشمن شناسی امر لازم دربصیرت افزایی است).

-استقبالِ ازمناظره ها وکرسی های آزاد اندیشی  با تبیین هوشمندانه.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.